Bedrijven:
De tien deelnemende bedrijven zijn zeer onder de indruk van de resultaten van de eerste hackathon in het Westland. Veertig studenten van Erasmus Universiteit werkten de afgelopen 30 uur aan tien opdrachten van Westlandse (tuinbouw)bedrijven in World Horti Center. “In korte tijd zijn de studenten tot gedegen analyse en oplossingen van de business cases gekomen. Deze hackathon, als nieuwe combinatie van onderwijs met bedrijfsleven, is zeker niet de laatste,” aldus Coen Hubers namens Greenport Hub, die samen met Westland Marketing de hackathon organiseerde en het bedrijfsleven en studenten aan elkaar koppelden.
Dag en nacht gingen de studenten aan de slag met vraagstellingen van bedrijven, om kennis en inzicht op te doen over nieuwe markten, duurzaamheidsdoelstellingen en de distributieketen. Daarnaast kregen ze inspirerende presentaties van Fred van Heyningen namens Nature’s Pride, Jeen Nijboer van Rabobank Nederland, Hans van den Ende van Hillenraad en Rob Baan van Koppert Cress. Ook bezochten de studenten Royal FloraHolland.
Certhon liet de studenten een marktonderzoek doen naar nieuwe markten. “Ik ben onder de indruk van wat de studenten hebben gepresenteerd. We kregen een nieuwe visie aangereikt om ons te richten op de beautyindustrie met rozenolie als product, dat was nog niet bij ons opgekomen,” aldus Damion Schwarzkachel van het bedrijf.
“Confronterend, maar enorm inspirerend. Ze hebben goed naar ons geluisterd. We hebben ze ook meegenomen naar ons familiebedrijf en in korte tijd hebben ze die kennis vertaald naar een meerjarenplan. Ik ben echt onder de indruk. Dit is de