‘De ontmoetingen met tuinbouwbedrijven zijn inspirerend’, vertelt Maureen Sondag enthousiast vanuit Washington DC. ‘Het is geweldig om de diversiteit en de kwaliteit van de sector te zien door de #IntoTuinbouwCursus van World Horti Center. En ik ben enthousiast over hoe we het verhaal van de Nederlandse tuinbouw samen verder kunnen vertellen.’
Sinds 2013 werkt Maureen als Agricultural Trade Officer voor het Landbouwteam voor de Verenigde Staten en Canada van de Nederlandse Ambassade in Washington DC. Maureen trok vier dagen lang met World Horti Center (WHC) door de Nederlandse tuinbouwsector in Westland. De op maat gemaakte rondleiding van voormalig Public Affairs Manager Angelique de Wit (WHC) geeft haar meer inzicht in de laatste ontwikkelingen.
Passie en efficiëntie
‘Het is indrukwekkend om de tuinbouwbedrijven met eigen ogen te kunnen zien: de passie van de ondernemers voel je direct. Ze willen de beste, de meest innovatieve en de snelste zijn. Dit uit zich in efficiënte processen, een strategische inrichting van het bedrijf en een focus op de kwaliteit van het product’, aldus Maureen. ‘Ik vond het fijn om in Westland met de tuinbouwbedrijven te spreken omdat ondernemers daar, in hun eigen bedrijf op hun best zijn, hun verhaal graag vertellen én ter plekke alles kunnen laten zien. Ik wil graag met eigen ogen zien wat de staat is van de Nederlandse tuinbouw en het in context kunnen plaatsen. Hierdoor kan ik de Nederlandse tuinbouw in de Verenigde Staten en Canada ook beter op de kaart zetten.’
‘Als landbouwteam van de Nederlandse Ambassade willen wij kansen creëren voor de Nederlandse tuinbouw in Noord-Amerika. Wij ontmoeten veel bedrijven in Canada en de Verenigde Staten maar willen ook up to date blijven van wat er in de Nederlandse tuinbouwsector gebeurt. Daar biedt deze tuinbouwcursus de uitgelezen kans voor.’
Veel energie en enthousiasme in de sector
Maureen spreekt uitbundig over haar bezoek en weet het karakter van de Nederlandse tuinbouw goed te duiden. ‘Ik zie drie B’s: Bevlogen, Betrokken en Bescheiden’, zegt ze. ‘Alle ondernemers zijn gepassioneerd over hun producten. Bedrijven leggen op hun eigen maar zeer aangename manier uit hoe ze te werk gaan. Ze zijn gastvrij en betrokken. Niet alleen naar mij, maar ook naar hun collega’s en met de andere ondernemers in de sector. Het is een gemeenschap waar iedereen elkaar goed kent en van elkaar op de hoogte is.’