World Horti Center opent op 7 maart 2018 officieel haar deuren. Halverwege augustus 2017 is het nieuwe kennis- en innovatiecentrum opgeleverd en namen achtereenvolgend MBO Westland, Greenport Food & Flower Xperience en Demokwekerij Westland hun intrek. Demokwekerij Westland zet vanaf halverwege oktober 2017, al haar activiteiten voort in het World Horti Center.
HortiValley schoof aan bij Rianne Vink, communicatiemanager van het World Horti Center en één van de drijvende krachten achter Demokwekerij Westland. Ze vertelde ons wat Demokwekerij Westland zo bijzonder maakt en waarom de organisatie thuishoort in het World Horti Center.
Van Cyclamen naar demo’s
Demokwekerij Westland begon in 2001 als een ‘gewone’ cyclamenkwekerij. Daarnaast richtte zij een deel van de kas in om tuinbouwtechniek te demonstreren. Leveranciers en telers willen – vooral met schaalvergroting in het achterhoofd – eerst weten hoe techniek precies werkt, voordat ze erin investeren. Demokwekerij faciliteert het contact tussen deze partijen om elkaars kennis beter te benutten en innovatie te versnellen. Op zo’n fysieke demonstratielocatie leidt dat contact al snel tot nieuwe ideeën.
Het concept sloeg aan, waarna een steeds groter deel van de originele kas werd gereserveerd voor demonstraties en kennisoverdracht. De demovloer besloeg uiteindelijk ruim 5000 m2 en heeft de normale kweekactiviteiten helemaal naar de achtergrond verdreven. De focus kwam puur op de demonstraties te liggen, waarbij Demokwekerij Westland verbinder werd tussen bedrijfsleven, kwekers, onderzoeksinstellingen, technische toeleveranciers, onderwijs en overheid.