08.04.2020

Gezonde verrassing voor kinderen namens de Nederlandse tuinbouw

World Horti Center en GrowWizzKid steken samen de tuinbouw én honderden gezinnen een hart onder de riem

World Horti Center en GrowWizzKid sloegen de handen ineen om namens diverse partners in de tuinbouw honderden kinderen in Amsterdam en Utrecht te voorzien van een gezonde verrassing. Gezinnen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat er digitale middelen zijn en gemakkelijk thuisonderwijs beschikbaar is   krijgen deze week en volgende week een steuntje in de rug. Met de Nederlandse tuinbouw als afzender ontvangen de gezinnen een Tas voor Thuis. Deze tas bevat een gezond pakket, waarmee de kinderen de kracht van de tuinbouw kunnen ontdekken. Zo kunnen ze zelf op onderzoek uitgaan wat er allemaal mogelijk is met groene producten zoals paprika’s, potplanten, cressen, verse soep, tomberries, zaden en perkgoed.

Niet alleen de gezinnen krijgen een hart onder de riem, ook leerkrachten worden in het zonnetje gezet met een mooie bos tulpen. In deze periode is gezondheid, een goede weerstand en het geluk dat bloemen en planten kunnen brengen, erg belangrijk. Daar kan de tuinbouwsector een bijdrage aan leveren en juist nu willen de organisatoren dat delen met jongeren.  

Joep Hendricks, directeur van World Horti Center: “In de glastuinbouw is het motto ‘samen sterk’ heel gewoon en ook bij deze actie slaan we graag de handen ineen met onze partners om de challenges voort te zetten. Door gezonde producten, bloemen en planten te brengen naar de steden, dragen we bij aan ‘Feeding & Greening the cities’. Met collega’s en GrowWizzKid hebben we een aantal dagen keihard gewerkt om deze logistieke klus te klaren. Op deze manier werken we samen aan gezonde voeding voor iedereen, nu en in de toekomst. Deze challenge is nog maar net begonnen, maar wat ons betreft al een succes”.

Het zit in het DNA van de tuinbouw om samen te werken en innovatief te zijn, ook in moeilijke tijden. Dat blijkt ook uit de vele challenges die op dit moment ingezet zijn. De FlowerBoostChallenge en de VitamineC-Challenge zijn daar enkele succesvolle voorbeelden van. De gezonde producten uit de sector vinden een weg naar hulpverleners in de zorg en naar mensen die in deze tijd een hart onder de riem kunnen gebruiken.