De activiteiten van World Horti Center zijn ondergebracht in WHC Expo b.v. met tot nu toe twee eigenaren namelijk Greenport Food & Flower Xperience en Vertify. Per 1 september 2021 wordt GFFX volledig eigenaar van WHC Expo b.v. GFFX zet alle activiteiten in het WHC Expo gedeelte voort. Hierbij blijven Vertify met haar onderzoeksactiviteiten, als ook MBO Westland/Lentiz onderdeel van de formule.
Vertify heeft tot verkoop van haar aandelen besloten om focus aan te brengen die past bij de in januari uitgerolde strategische koers. Er wordt meer en meer focus gelegd op de kernactiviteiten: het doen van onderzoek en begeleiden van innovatie (Explore & Explain). Het totaalpakket van commerciële activiteiten van WHC (exposities, buitenlands bezoek, demonstratie en events) passen niet meer in de strategische visie die begin dit jaar door Vertify is uitgerold. De onderzoeksactiviteiten van Vertify in het WHC worden gewoon voortgezet.
GFFX ziet volop kansen voor WHC Expo, zeker nu het na een ingewikkeld COVID-19 jaar, weer kan gaan doen waar ze goed in is: het beste van de Nederlandse tuinbouw laten zien aan buitenlandse delegaties, studenten, bedrijven en andere geïnteresseerden. GFFX krijgt hierbij steun van een aantal Westlandse ondernemers. Daarmee wordt de continuïteit van de WHC Expo geborgd en kan de noodzakelijke doorontwikkeling doorgezet worden.
Johan Kos, directeur van Vertify geeft aan: ”Onze missie is het delen en verklaren van kennis en innovaties. Met onze onderzoeken bedienen we bedrijven, telers en andere belanghebbenden. Hier past de verwevenheid met WHC Expo in de huidige vorm als event en experience center niet meer bij. Het is dan ook goed dat GFFX ons aandeel overneemt en zich volledig kan richten op verdere invulling van WHC Expo.”
Inge Vermeulen, voorzitter GFFX, vult aan:” Wij blijven met ons team invulling geven aan de missie en visie van het World Horti Center, nl. het aan elkaar verbinden van onderzoek, onderwijs, ondernemers en overheden om innovatie in de sector tot stand te brengen. De activiteiten voor onze partners in het WHC en internationaal, Vertify en MBO Westland/Lentiz, blijven dan ook gewoon doorlopen. We hebben een plan ontwikkeld voor een vernieuwde uitstraling van het WHC; meer beleving, moderne communicatiemiddelen en meer interactie met bezoekers. Dit plan behelst de omvorming van de huidige beursvloer met stands per bedrijf naar een vloer met paviljoens gericht op Controlled Environment Growing (CEG), Power of Plants, een Experience Center Healthy Foods en een themaplein Startups & Innovaties. De eerste oplevering is medio september voorzien.