29.10.2018

Let’s Work: voor en door jongeren

Tuinbouwjongeren in beeld met hun ervaringsverhalen

Het Career Team van World Horti Center, dat via een digitaal platform young professionals boeit en bindt aan de tuinbouw, heeft sinds april al ruim 300 vacatures gepubliceerd van bedrijven uit de tuinbouwsector. Meer dan ooit beseffen de organisaties dat studenten en young professionals onmisbaar zijn om het bedrijf draaiende te houden en te blijven vernieuwen. De deelnemende bedrijven zijn dan ook optimistisch over het nieuwe platform. Joyce Groenewegen van Royal Brinkman herkent de roep om nieuw talent in de sector: “De tuinbouw heeft zoveel te bieden, maar te weinig jongeren kennen de carrièrekansen in deze branche. Het is tijd dat daar verandering in komt.”

De kracht van een goed verhaal
Door ervaringsverhalen van young professionals uit de sector te delen, worden de carrièrekansen voor jonge werkzoekenden aantrekkelijker. Het Career Team spreekt starters met interessantste functies en verspreidt hun verhalen via de website van World Horti Center en social media. Dit werkt twee kanten op: niet alleen worden hiermee de werkzoekenden geënthousiasmeerd, maar ook de werkzame young professionals reageren enthousiast.

Het Career Team ontvangt  steeds meer verzoeken van jongeren, waaronder stagiair(e)s op de werkvloer, maar ook van young professionals op kantoor. Ze spraken zo op één dag met een Coördinator Biologische Gewasbestrijding én een Project Manager Supply Chain. “Twee compleet verschillende vakgebieden onder één dak. Wat de twee in elk geval gemeen hadden: ze stonden te springen om ons vol trots alles te vertellen over hun werk in de tuinbouw!”, aldus het Career team. “Of een enthousiaste 22 jaar jonge E-Marketeer die al is doorgegroeid tot SEO/SEA-Specialist. Juist deze functies die men niet direct associeert met de tuinbouw krijgen op deze manier een podium.”

Niet alleen helpen deze ervaringsverhalen om jongeren een beter beeld te laten vormen bij de banenmarkt in de tuinbouw, ook bieden ze deelnemende bedrijven de kans om vanuit een unieke hoek over hun organisatie te vertellen.