Eind 2018 kreeg een groep ambitieuze studenten via HortiHeroes de kans om een dag mee te lopen met een directeur van een prominent tuinbouwbedrijf. Dave Kroeze liep mee met Marco van Zijverden (Dutch Flower Group). Isis de Wit volgde Eduard Ter Laak (Ter Laak Orchids). Let’s Work is benieuwd naar hun ervaringen en spreekt ze in World Horti Center.
Wat verwachtte je van de dag?
Isis (22 jaar): “Ik kom uit Lisse, de Bollenstreek, en zet tijdens mijn afstudeerspecialisatie in ondernemerschap een modern bloembollenbedrijf op. Ik heb veel geleerd van mijn ouders - die zelf in de bollen zitten - maar heb mijn eigen ideeën over de toekomst van de markt. Een dag meelopen bij een grote speler in de sierteeltsector leek voor mij dé manier om een blik op de toekomst te werpen.”
Dave (23 jaar): “Ik studeer Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen aan de Wageningen University & Research (WUR) en specialiseer me in de richting van consumenten. Ik heb vanuit Wageningen affiniteit met de agri business en had al een baantje bij Floweracademy.nl. Met een bijzondere interesse in on- en offline marktontwikkelingen zag ik dit als de ultieme kans om meer te leren van iemand met ervaring in het vak.”
Kwam je verwachting uit?
Isis: “Zoals gehoopt kon ik vraagstukken waar ik zelf mee bezig ben ‘toepassen’ op Ter Laak. Na een bak koffie en een rondleiding gingen we direct aan de slag met zo’n communicatieopdracht. In reactie op de vraag ‘wat kan er anders?’ typte ik twee kantjes vol. Over de huisstijl en branding, maar ook over hun LinkedIn- en Instagramgebruik. Zo was het een leerzaam praktijkvoorbeeld voor mij én kregen ze bij Ter Laak nuttige feedback.”
Dave: “Ik zag de dag bij Dutch Flower Group (DFG) als een mooie kans om onbeschaamd vragen te stellen en nieuwe kennis op te doen. Over bedrijfsstructuur bijvoorbeeld, maar ook over begrotingen en beleidsvraagstukken. “Ik woonde echte vergadering bij, waarover ik natuurlijk niet alles met jullie kan delen. Die openheid maakte de dag voor mij des te interessanter. Als tegenprestatie kon ik DFG helpen met een opdracht, waarbij ik adviseerde op het gebied van online verkoop.”