29.11.2018

Mooie win-win situatie GreenZone en stagiair MBO Westland

Greenzone, de totaalleverancier van sierteelt producten GreenZone in Duitsland, geeft nieuw talent de kans om zich te ontplooien in het werkveld. Dat merkte stagiair Emiel Mooij van de mbo-opleiding Business & Management van MBO Westland in World Horti Center al snel. 

De samenwerking tussen adjunct-directeur Salvatore Consulo en Lentiz bij MBO Westland kwam tot stand via partnerbedrijf WBE Group. In het tweegesprek met adjunct-directeur GreenZone Salvatore Consulo en mbo-stagiair Emiel Mooij komt de samenwerking tussen beide partijen sterk naar voren. “In het begin voelde de stage als een sprong in het diepe, maar ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en dit avontuur ben aangegaan”, vertelt Emiel enthousiast.

Emiel werkte een concurrentieanalyse uit in de online- en offlinecommunicatie voor een aangesloten marketingbureau. Salvatore blikt terug op de buitenland stage: ”De analyse van Emiel heeft geleid tot nieuwe inzichten en uitdagingen voor GreenZone. Ik vond hem een spontane, gemotiveerde stagiair met beide benen op de grond.” Emiel vult aan: “Zelf uitzoeken en ontdekken hoe je te werk moet gaan werkt altijd in je voordeel. Mijn praktijkopleider liet me concurrentieanalyses op internet zoeken om zo zelf het stappenplan te ontdekken. Ik analyseerde vrij uitgebreid wie de concurrenten van GreenZone zijn en leerde hoe belangrijk het is om hen te kennen. Ook is het belangrijk een heldere missie te formuleren en deze na te streven en je als bedrijf te onderscheiden door jezelf te profileren. Bijvoorbeeld benadrukken dat je flexibel in de levertijden bent, óók in de weekenden”.

Emiel vervolgt bevlogen zijn relaas: “Innovatie staat voorop bij GreenZone. De mensen van het kantoor en het personeel op de werkvloer komen met creatieve en slimme ideeën. Die worden uitvoerig besproken en de goede ideeën worden uitgewerkt. Dat was gaaf om te zien. Het bedrijf is de laatste jaren flink gegroeid in innovatief ondernemerschap.”

Emiel mocht ook werken aan het klantenonderzoek en vertelt: “Er wordt veel waarde gehecht aan de extra service bleek uit het klantenonderzoek. Wat bijvoorbeeld gewaardeerd wordt is het persoonlijk contact, de tips over de sierteelt producten en het schrijven van de blogs”. Hiernaast had Emiel de opdracht om een werk-instructie uit te werken voor de ‘aftersales service’ dat direct door een nieuwe werknemer voor desbetreffende afdeling werd gebruikt. “Super om te merken dat het daadwerkelijk nut had.”

De stage is zowel voor de student als voor GreenZone een win-win situatie gebleken. Een interessante uitdaging voor Emiel en GreenZone kan met het resultaat weer vervolgstappen maken. Tot slot Emiel: “Dit was een top stage met een uitdaging waar ik nu en later veel aan heb. Mijn volgende stage vindt plaats bij de partner WBE Group!”