De online meeting leverde verfrissende inzichten op, wat de waarde van de visie van een spreker van buiten de tuinbouwsector wederom onderstreepte. In dit bericht delen we de kernboodschappen van Japser.
Jasper begon zijn betoog met het benoemen van dingen die niet werken bij het vertellen van een verhaal en bereiken van je doelgroep, zoals: opscheppen en beloven. Een goed verhaal begint altijd met de vraag: ‘Waarom luisteren mensen?’ Volgens Jasper zou een verhaal ons moeten laten reflecteren op ons bestaan en uitdagen om er over na te denken. Daarbij is het van belang, dat het verhaal betrekking heeft op jezelf, dat het over ons gaat, herkenbaar is en gaat over univesele, menselijke thema’s. De waarheid is hierbij essentieel. Jasper noemt dat: “touch the hearts and change the minds”.
Ook reflecteert hij op de tuinbouwsector, waar hij tegen een aantal uitdagingen aan loopt. Er is onvoldoende vertrouwen en een gebrek aan kennis in de samenleving. Ook ziet hij een sector die teveel met zichzelf praat en te weinig de verbinding maakt met de wereld. Dit heeft tot gevolg dat het zelfbeeld van tuinbouw niet overeen komt met hoe de samenleving tegen de sector aankijkt. Storytelling is daarbij de key en kan dit beeld veranderen door in te zetten op universele menselijke thema’s, de waarheid en empathie.