16.07.2020

Storytelling is key

Jasper Claus, prijswinnende filmmaker van corporate story’s en -films, gaf tijdens de EAT THIS webinar op 15 juli zijn visie hoe de tuinbouwsector kan werken aan een geloofwaardig verhaal, dat de samenleving aanspreekt. 

De online meeting leverde verfrissende inzichten op, wat de waarde van de visie van een spreker van buiten de tuinbouwsector wederom onderstreepte. In dit bericht delen we de kernboodschappen van Japser.  

Jasper begon zijn betoog met het benoemen van dingen die niet werken bij het vertellen van een verhaal en bereiken van je doelgroep, zoals: opscheppen en beloven. Een goed verhaal begint altijd met de vraag: ‘Waarom luisteren mensen?’ Volgens Jasper zou een verhaal ons moeten laten reflecteren op ons bestaan en uitdagen om er over na te denken. Daarbij is het van belang, dat het verhaal betrekking heeft op jezelf, dat het over ons gaat, herkenbaar is en gaat over univesele, menselijke thema’s. De waarheid is hierbij essentieel. Jasper noemt dat: “touch the hearts and change the minds”.

Ook reflecteert hij op de tuinbouwsector, waar hij tegen een aantal uitdagingen aan loopt. Er is onvoldoende vertrouwen en een gebrek aan kennis in de samenleving. Ook ziet hij een sector die teveel met zichzelf praat en te weinig de verbinding maakt met de wereld. Dit heeft tot gevolg dat het zelfbeeld van tuinbouw niet overeen komt met hoe de samenleving tegen de sector aankijkt. Storytelling is daarbij de key en kan dit beeld veranderen door in te zetten op universele menselijke thema’s, de waarheid en empathie.

Als sector hebben we een krachtig goed in handen. We voorzien de wereld van gezond eten en prachtige bloemen en planten. Eten, maar ook planten verbinden. Door vanuit die emotie van eten of het geven van een prachtig boeket te communiceren, kan de sector verbindingen leggen met de maatschappij.

De basis voor het kunnen bewerkstelligen van deze verandering ligt in het doen van research: Om te kunnen vertellen over de waarheid, moet je deze eerst ontdekken! En om de waarheid te kunnen ontdekken heb je buitenstaanders nodig, die met een kritische, nieuwsgierige blik naar de sector kijken en op zoek gaan naar de echte verhalen over echte mensen. Volgens Jasper werkt het niet om vanuit een strategische visie oplossingen aan te dragen voor wereldproblemen; ook een thema als sustainability is volgens hem voor velen te abstract om in actie te komen. Schroom daarbij niet om emotie te laten zien. Empathie slaat bruggen en maakt verbinding. Dit leidt tot de dialoog en discussie die nodig zijn om vanuit de samenleving de ruimte te krijgen deel uit te kunnen maken van de oplossing (en niet het probleem).

Informatie over EAT THIS!, aanmelden voor vervolgsessies en opnames terug luisteren van eerdere sessies klik op onderstaande button.