Pascal Jongejan (24) is Supply Chain Planner bij SuperFlora. Met een aantal bijbanen in de kas - onder andere bij kiemgroentenspecialist Koppert Cress - werkte hij zich al tijdens zijn vwo en studie Bedrijfskunde omhoog in de tuinbouwsector. Na een master Supply Chain Management wist hij het zeker: “Grote processen begrijpen en verbeteren, daar word ik blij van.” Hoe hij dat doet? Pascal geeft 5 tips aan de nieuwe lichting Supply Chain Planners.
1. Begin met kleine verbeteringen
Net als Intergreen, levert SuperFlora bloemen aan de Engelse retail. Als Supply Chain Planner bestudeert Pascal stap voor stap hoe elk proces achter de levering van Afrikaanse producten in elkaar zit. “Het is een ingewikkeld proces met veel stappen. Bloemen uit Afrika, Zuid-Amerika en Europa komen samen in Engeland, worden verwerkt tot boeketten en doorgestuurd naar de eindbestemming. Stel dat stap één of twee niet helemaal lekker loopt, dan kan dat grote gevolgen hebben op de rest van het proces. Aan mij de uitdaging om de minder efficiënte stapjes op te sporen en te verbeteren. Juist die kleine aanpassingen hebben vaak veel impact.”
2. Zien is weten
Om écht te weten hoe een proces loopt, moet je er zelf bij zijn. Op eigen initiatief reisde Pascal eerder dit jaar naar Engeland om daar een week mee te lopen met zijn overzeese collega’s. “Met de vragen ‘Hoe doen we het daar en hoe kunnen we efficiënter te werk gaan?’ in het achterhoofd, speurden we samen al snel een probleem op. Productiemedewerkers op de werkvloer liepen namelijk onnodig veel. De looplijnen tussen de voorraad eindproducten en de inlaadstations liepen te veel door elkaar. Door die lijnen te ontwarren, besteden de Engelse werknemers nu minder tijd aan onnodige wandelingen en werken ze efficiënter. En wat mooi meegenomen is: die opgedane kennis kunnen we nu ook toepassen op andere afdelingen, zoals bij onze voorraad losse bloemen.”
3. Werk samen en verbind mensen
In Pascals functie moet je goed overzicht kunnen houden. Hij werkt samen met allerlei partijen, van het productieteam tot het commercieteam.