Afgelopen zomer bogen tuinbouwprofessionals met elkaar het hoofd over de kansen van digitalisering voor de sector. Zo kwamen technische toeleveranciers en onderzoeksinstellingen samen tijdens een goed bezochte creatieve meeting over de digitaliseringsagenda binnen de tuinbouw. Zij zochten samen naar verdieping rond het thema digitalisering en welke rol zij binnen dit proces kunnen innemen.
Heel concreet werden er naar aanleiding van de creatieve meeting over de digitaliseringsagenda drie actielijnen geselecteerd:
1. Nieuwe verdienmodellen onder invloed van digitalisering
Digitalisering is een kans voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen (digitale marktplaatsen, ontwikkelen franchise-formules, vertical farming)
2. Terugdringing van ‘waste’ in de keten door inzet van digitalisering
Er is grote behoefte naar een voorbeeld van een werkend verdienmodel rond digitalisering. Het idee is dit te doen door waste in de keten terug te dringen.
3. Delen van ervaring tussen bedrijven rond digitalisering
Binnen de tuinbouwsector gaan steeds meer data-analisten aan de slag. Zij staan hierbij voor de (grote) uitdaging de bedrijven verder te helpen in hun (strategische) ontwikkeling door de inzet en toepassing van data. Over het proces om binnen bedrijven data toe te passen en tot waarde te maken kunnen deze medewerkers veel van elkaar leren.