Aan de hand van de milieu-impact stellen de experts van Greenhouse Marketeers een verbeterplan op. Bij de bouw van World Horti Center is er al rekening gehouden met de meest duurzame toepassingen toch vinden we het belangrijk om inzicht te krijgen. Daarom berekent Greenhouse Marketeers de footprint van World Horti Center en wordt aan de hand van de uitkomsten gecompenseerd door bamboe aan te planten via Bamboo Village Uganda. Dat klinkt heel mooi, maar wat wordt daar nou mee bedoeld? We gaan in gesprek met Greenhouse Marketeers die aangeven dat het belangrijk is een paar dingen te begrijpen.
Ten eerste de term ‘footprint’. Een footprint is een maatstaf voor hoeveel effect iets heeft op iets anders. De meest gebruikte footprint is de carbon footprint, die laat zien hoeveel effect iets heeft op de opwarming van de aarde, uitgedrukt in CO2-equivalenten. Dit betekent dat moet worden berekend hoeveel broeikasgassen worden uitgestoten, waarna deze worden omgerekend naar CO2. Methaan is bijvoorbeeld een sterker broeikasgas dan CO2: voor elke kg methaanuitstoot wordt daarom 25kg CO2 gerekend.
Voor World Horti Center berekenen we de carbon footprint: we berekenen dus hoeveel CO2 World Horti Center uitstoot, ofwel hoeveel effect World Horti Center heeft op de opwarming van de aarde. Ook dit moeten we eerst definiëren: wat is het doel, de scope en de functionele eenheid?