06.11.2018

Werken en leren bij Royal Brinkman

Joyce Groenewegen: van bijbaan tot kanaalspecialist in drie jaar

Ze is slechts 22 jaar oud en nu al SEO/SEA-Specialist op de afdeling E-Commerce bij dé toeleverancier voor de professionele glastuinbouw. Joyce werkte tijdens haar studie al voor Royal Brinkman en heeft de afdeling zien transformeren van een groep junior e-marketeers tot een groep gedreven kanaalspecialisten.

Geheel op eigen initiatief kwam Joyce op haar negentiende bij Royal Brinkman op het hoofdkantoor in ‘s-Gravenzande terecht. “Ik werkte in de tomatenkas van mijn vader, maar tijdens mijn opleiding Commerciële Economie had ik behoefte aan een bijbaan die beter aansloot bij mijn ambities. Ik stuurde een motivatiebrief naar verschillende Westlandse bedrijven en voor ik het wist zat ik aan tafel bij Royal Brinkman.”

“Al snel bracht ik mijn vrije dagen en uren door bij Royal Brinkman. Daar pakte ik van alles op; van e-mailmarketing tot het opzetten van promotiepagina’s voor de webshop. Dat was een mooie manier om kennis te maken met allerlei onderdelen van online marketing.”

Vinden en gevonden worden

“Ik liep mijn derdejaars stage bij Royal Brinkman en werkte mee op de afdeling E-Commerce. Met het oog op de verschillende doorgroeimogelijkheden koos ik er vervolgens voor om ook bij Royal Brinkman af te studeren. E-commerce en online marketing hebben mij altijd geïnteresseerd en ik besef steeds meer hoe belangrijk digitalisering is voor de continuïteit van deze sector. Daarom heb ik me tijdens mijn afstudeeropdracht gefocust op de digitalisering van Royal Brinkman.”

Inmiddels heeft Joyce ook haar Master Economics and Business afgerond en werkt ze fulltime als SEO/SEA-Specialist op de afdeling E-Commerce. Simpel gezegd houdt ze zich daar met twee zaken bezig: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In samenspraak met andere collega’s bepaalt ze de koers van SEO en SEA. “SEO houdt in dat ik onderzoek hoe hoog Royal Brinkman scoort in de zoekmachineresultaten en vervolgens kijk hoe we dit verder kunnen verbeteren. 

Dat doe ik bijvoorbeeld door nieuwe webpagina’s te maken en gerichtere zoektermen te gebruiken. SEA draait om zoekmachine-advertenties: we adverteren op bepaalde zoekwoorden, waarbij de focus ligt op het verkrijgen van zo veel mogelijk klikken en conversies. Op basis hiervan zet ik nieuwe campagnes op, kijk hoe ze presteren en stuur bij waar nodig.”

Speed-Commerce

Bij zo’n vernieuwende afdeling als E-Commerce hoort nieuw talent, de afdeling is namelijk constant in ontwikkeling. Joyce staat er dan ook niet alleen voor. Ze heeft altijd enthousiaste collega’s in de buurt om mee te sparren. “Ik ben niet de enige young professional op de afdeling. Sterker nog, de gemiddelde leeftijd is hier ongeveer 25 jaar. We werken nauw samen en er hangt een goede sfeer, wat weer goed is voor onze resultaten. Zo staan we er inmiddels om bekend dat we met onze online activiteiten snel impact willen maken. Daarom hebben we de afdeling informeel omgedoopt van ‘E-Commerce’ naar ‘Speed-Commerce’.”

“Ik ben erg benieuwd hoe ons team zich verder gaat ontwikkelen en wat de toekomst me gaat brengen. Voorlopig zit ik hier op mijn plek en zijn er doorgroeimogelijkheden genoeg. Ik zou in elk geval graag een team willen aansturen.”

Let's Work is hét platform voor jongeren om een beeld te vormen bij de tuinbouwsector. Hier solliciteer je op de mooiste tuinbouwvacatures, stages en traineeships. In deze rubriek lees je de verhalen van enthousiaste starters.

Het Career Team bezoekt young professionals om te laten zien hoe het is om te werken in de tuinbouw. Ben jij of ken jij een young professional met een verhaal? Neem dan contact op met het Career Team!