Op 7 november organiseerde World Horti Center de zesde editie van I-Grow Inside. Een sterk panel van drie sprak over het onderwerp ‘CEA: een game changer voor retail?’. Met een veredelaar, een teler en een retailer aan tafel kreeg het publiek een brede kijk in de wereld van Controlled Environment Agriculture in relatie tot retail. Samen met de moderator concludeerde het panel dat ze grotendeels met dezelfde uitdagingen kampen, zoals duurzaamheid, het werken met seizoenen en het vertellen van het verhaal aan de consument. Samen werken en samen het verhaal vertellen is hierin de sleutel.
Veel verhalen te vertellen
De zesde editie van I-Grow Inside had een sterk panel van drie dat sprak over Controlled Environment Agriculture in relatie tot retail. In het panel zat Simone van der Steeg, Sourcing Manager voor de Fresh Fruit Category bij Albert Heijn. Van der Steeg en haar team zijn verantwoordelijk voor de versproducten die in deze Nederlandse winkelketen worden verkocht. Met meer dan 20.000 verkochte producten in elke winkel zijn er veel verhalen te vertellen. ‘Als we al deze verhalen vertellen, worden consumenten gek, ze krijgen te veel impulsen. Daarom moeten we kiezen wat we wel en niet delen’, zegt van der Steeg. Johan Vis, Marketing Specialist Tomato, Lettuce en Leafies bij Rijk Zwaan staat aan het begin van de keten, het bedrijf waar hij werkt ontwikkelt nieuwe rassen, resistenties enzovoort. Vis vult de discussie aan: ‘We hebben een grote taak in het uitleggen hoe resistenties bijdragen aan een schonere wereld, met minder gebruik van pesticiden etc.’ Aan de andere kant is hij zich er ook van bewust dat dit een ingewikkeld verhaal is om te vertellen, het gebruik van de slogan 'minder pesticiden' bij bepaalde versproducten kan verwarring veroorzaken bij consumenten.