17.05.2018

De hele wereld kijkt ons kunstje af 

Terwijl deze krant ter perse gaat, vertegenwoordig ik de glastuinbouwsector uit Westland op een handelsmissie in India. Samen met premier Mark Rutte, vier ministers, zo’n twintig bedrijven uit de agro- en tuinbouwsector en een grote delegatie van bedrijven uit vier andere topsectoren, willen we nieuwe handel met dit enorme land op gang te krijgen. 

Eerder gingen we al naar regio’s in China, Dubai, en beurzen in Berlijn, Milaan en Madrid. Willen we dan ons kasareaal verplaatsen? Nee hoor, in al deze landen zoeken ze oplossingen om de miljoenen monden te vullen.
Ze willen leren van ‘onze’ technieken om in kassen te telen, met relatief weinig water en bestrijdingsmiddelen. Want met onze kassen kun je op een beperkte oppervlakte, gezond en veilig voedsel produceren. De aandacht voor de ‘wetenschap’ van onze sector groeit. Enorm trots waren we vorig jaar op de publicatie in National Geographic Magazine. Zij schreven over ‘How a tiny country feeds the world’, want momenteel zijn we als Nederland nog koploper in de export van tomaten, een waarde van 1,7 miljard euro per jaar. Dit voorjaar mochten we wederom een tv-ploeg, verschillende journalisten en een delegatie van Stanford universiteit verwelkomen. Zij komen ons kunstje ‘afkijken’. We zijn te klein om de hele wereld te voeden, maar onze kennis en techniek kunnen we wél verkopen. Onderzoek van Wageningen Universiteit toont aan dat 7% van de ondernemers in de glastuinbouw behoort tot de groep vernieuwers. Zij passen constant nieuwe technieken toe, ontwikkelen nieuwe producten. Gewoon in Westland, nog voordat de rest van de wereld dat weet! Dan denkt u wellicht, dat aantal is toch niet veel? Maar in de hele land- en tuinbouwsector ligt het aantal op 1,2%. De glastuinbouwsector is dus zes keer vernieuwender!

In World Horti Center, dat afgelopen maart werd geopend door Koningin Máxima, komt alle kennis en innovatie bijeen. In het hart van de glastuinbouw worden niet alleen jonge talenten opgeleid, maar wordt ook volop onderzoek gedaan naar nieuwe teelttechnieken, kennis gedeeld en legio internationale delegaties verwelkomd.

Stichting Westland Marketing heeft binnen de gemeente in het spectrum van ondernemers, overheid en onderwijs, sinds 2011 een koers voor de marketing van de regio uitgezet en vele activiteiten ontplooid. Want onze Westlandse economie houdt zich niet aan regio- of landsgrenzen. De wereldeconomie verandert continu. Hoe de toekomst van onze organisatie eruit komt te zien is nog onzeker, maar er is op het gebied van internationale marketing zeker nog veel werk aan de winkel! 

 

Column Angelique de Wit

Geplaatst in Het Hele Westland op 17 mei 2018