19.07.2019

Hoe World Horti Center een internationaal exportproduct is geworden

World Horti Center in Naaldwijk bestaat pas ruim een jaar, maar over de hele wereld schieten vergelijkbare gebouwen als paddenstoelen uit de grond.

Dat betekent een karrenvracht aan kansen voor al die tuinbouwondernemers die erbij betrokken zijn. Het is nu aan Joep Hendricks, de nieuwe directeur van het WHC, om te helpen al die kansen te verzilveren.

Het is ruim een jaar geleden dat koningin Máxima het World Horti Center in Naaldwijk officieel opende. Sindsdien kwamen er meer dan 40.000 professionele bezoekers over de vloer uit maar liefst 57 landen. De wereldbevolking groeit als kool en iedereen moet eten. Een agrarische broedplaats als het World Horti Center heeft in dat opzicht goud in handen, want de tuinbouwsector heeft de oplossingen voor al die voedselvraagstukken in handen. Dat beseft Joep Hendricks (42), de nieuwe directeur van het World Horti Center, zich maar al te goed. De inwoner van Barendrecht gaat vanaf 15 augustus leiding geven aan de nieuw vormgegeven organisatie die voluit World Horti Center Expo BV wordt genoemd. De commerciële activiteiten van Greenport Flower & Food Xperience en Demokwekerij Westland zijn per 1 juli samengevoegd om het World Horti Center nog efficiënter en slagvaardiger te maken, met één werkorganisatie, één directie en één bestuur.

Vanzelfsprekend
,,De tuinbouw als geheel is één van de best bewaarde geheimen van de wereld", begint Hendricks zijn relaas. ,,Veel mensen die in die tuinbouwsector werken vinden het allemaal maar vanzelfsprekend wat er gebeurt, maar dat is natuurlijk niet zo. Neem bijvoorbeeld de mate van duurzaamheid, momenteel een modewoord en een containerbegrip. De tuinbouwsector had dat honderd jaar geleden al in zich. De glastuinbouw is zó ontzettend efficiënt, maar als je van van buiten naar binnen kijkt leggen we dat er nou niet echt dik bovenop.''
Met andere woorden: de ondernemers zijn veel te bescheiden en vertellen veel te weinig hoe goed ze zijn. ,,We moeten die tuinbouw veel meer onder de aandacht brengen bij andere domeinen", vindt Hendricks. ,,Veel hangt in deze wereld met elkaar samen. Het onderwijs speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, maar het onderwijs verandert niet altijd in hetzelfde tempo mee als de wereld. Ik zag een hele mooie quote hier in de stand van Priva: 'Kijk naar de wereld van vandaag met de ogen van morgen'. Voor mij betekent het at we de volgende generatie meer moeten betrekken bij ons werk.''

Innovatie
Hendricks weet waarover hij praat, want hij heeft zijn sporen in de tuinbouw inmiddels ruimschoots verdiend. Hij werkte jarenlang voor veredelingsbedrijven als Rijk Zwaan en Dümmen Orange en was de laatste tien jaar actief op het gebied van cross-sectorale innovatie. Dat klinkt ingewikkeld, maar het komt erop neer dat hij met mensen uit andere branches en uit tal van windstreken bezig is geweest om allerlei dingen te ontwikkelen voor de tuinbouw. ,,Toen ik voor Philips werkte kwam de led-verlichting net een beetje op", geeft Hendricks een voorbeeld. ,,Dat is nu niet meer weg te denken uit de glastuinbouw.''

Maar het werkt ook andersom. Dingen uit de tuinbouw kunnen ook heel goed in andere sectoren worden ingezet. Om die reden ziet Hendricks enorme kansen voor de doorontwikkeling van het World Horti Center. ,,Dit gebouw laat zien wat er in Nederland door bedrijven, onderwijs en overheden is opgebouwd aan tuinbouwexpertise", zegt hij. ,,Dit is een unieke verzameling innovaties die impact kan hebben op wereldschaal.''

De wereldbevolking en de koopkracht groeien en mensen zijn zich veel meer bewust van het belang van een gezonde levensstijl. ,,Het World Horti Center staat in de perfecte startpositie om die behoeften in business te vertalen'', zegt Hendricks.

Droom
Het concept van het World Horti Center, de grote droom van onder meer voormalig burgemeester Sjaak van der Tak en ex-wethouder Theo Duijvestijn die werkelijkheid werd, verspreidt zich inmiddels als een ware olievlek over de hele wereld. Er staan vier van zulke centers op de planning in China en zelfs naar Erbil, in het Iraakse deel van Koerdistan, worden de kennis en de innovaties van het World Horti Center getransporteerd. En dat betekent natuurlijk ook zakendoen voor de meer dan honderd exposanten van het World Horti Center en hun klanten.

,,Als sector zijn we daar helemaal klaar voor", weet Hendricks. ,,Belangrijk is het daarbij wel om de krachten te bundelen en ook partijen van buiten de sector erbij te betrekken. En we moeten onze boodschap veel beter vertellen. In de tuinbouwsector zijn we gauw geneigd om over techniek te praten in cijfertjes en veel minder over wat die techniek nou eigenlijk oplevert. We moeten leren vertellen wat het resultaat van onze techniek is, bijvoorbeeld dat we heel veel besparen op natuurlijke bronnen of planten maken die de lucht zuiveren. We brengen gezondheid en geluk. We moeten onze boodschap zelf op de juist manier formuleren, want anders doen anderen dat voor ons. En dan gaat die boodschap misschien niet altijd de goede kant op.''

Gepubliceerd in AD Westland op 19 juli 2019

Tekst: Fred Vermeer

Beeld: Thierry Schut