22.06.2020

Studenten onderzoeken trends in Europese sierteeltsector

Welke consumententrends zijn te zien bij de aankoop van bloemen in verschillende Europese landen en wat is de impact van de coronacrisis hierop?

Op 15 juni gaven in World Horti Center 7 groepen internationale studenten van de Hogeschool Leiden hun eindpresentaties over de sierteeltsector. Zij onderzochten welke trends het consumentengedrag in de verschillende Europese landen beïnvloeden bij de aankoop van bloemen. Aanleiding voor dit onderzoek was het uitbreken van de coronacrisis en de impact daarvan op de sierteeltsector.

Alle groepen onderzochten de volgende trends: online aankopen, lokaal geproduceerd en duurzaam geproduceerd. Ze vergeleken de trends voor één van deze landen: Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Noorwegen, Zwitserland en Italië, met de trends en ontwikkelingen in Nederland. Op basis van dit vergelijk werd een strategie per land gepresenteerd.

Door de coronacrisis moesten de groepen 6 weken online samenwerken. Ze keken erg uit naar het moment dat ze elkaar ook in levende lijve konden ontmoeten. Dat gebeurde op 15 juni bij de eindpresentaties op een locatie waar de tuinbouw tot leven komt, het World Horti Center. Natuurlijk werd hierbij rekening gehouden met de richtlijnen van het RIVM, er waren 30 personen aanwezig.

De winnende groep werd gekozen door drie aanwezige sierteeltondernemers en  drie studiebegeleiders. De groep die won blonk uit met actuele data en een compleet marketingplan voor Duitsland inclusief een social media campagne welke aansluit op de verwachting dat veel mensen de zomervakantie thuis gaan vieren.

De bijeenkomst werd gesponsord door Rabobank Westland, Interpolis en Hogeschool Leiden en georganiseerd door Bisser Consult.

Gepubliceerd door Interpolis op 19-06-2020.