Het kon niet uitblijven dat Tomatoworld en World Horti Center elkaar uiteindelijk zouden opzoeken. Het informatie- en educatiecentrum in Honselersdijk en het kennis- en innovatiecentrum in Naaldwijk hebben dezelfde doelstelling: de wereld de waarde van de Nederlandse glastuinbouw laten zien en de kennis op dat gebied delen. Met als ultieme ambitie: het bijdragen aan oplossingen voor belangrijke maatschappelijke thema’s zoals het wereldvoedselvraagstuk, welzijn en duurzaamheid. Die doelen streven ze ook nog eens na op een manier die erg op elkaar lijkt. Namelijk via educatie, het ontvangen en rondleiden van bezoekers en het stimuleren van samenwerking door bedrijven en organisaties bij elkaar te brengen.
IN ELKAARS VERLENGDE
Maar er is ook een verschil: de wijze waarop al die kennis wordt gepresenteerd en gedeeld. ‘En dat is nu precies waar we elkaar goed aanvullen’, zegt Mark Zwinkels, die samen met Erwin Cardol het directieteam van World Horti Center vormt. ‘Tomatoworld heeft de focus gelegd op het creëren van een positief imago van de sector en het bewustmaken van de houding en het gedrag van bezoekers ten opzichte van voeding en duurzaamheid. De manier waarop Tomatoworld het verhaal van de Nederlandse glastuinbouw vertelt, is uniek, vinden wij bij World Horti Center. Je kunt daar onder begeleiding de kassen met tachtig verschillende tomatenrassen bezoeken en er ook van proeven. Iedereen die daar binnenstapt – jong, oud, beginnend of professional in de horti – heeft meteen een heel duidelijk beeld van wat de sector te betekenen heeft voor de wereld en de uitdagingen die er zijn rondom de wereldvoedselvoorziening.’ Hij vervolgt: ‘World Horti Center is meer opgezet als innovatieplatform voor ondernemers die elkaar steeds weer willen aanscherpen. Een platform waar ze elkaar kunnen opzoeken om de volgende stap te kunnen maken met hun innovatie. Dat heeft zich onder andere vertaald in Demokwekerij Westland en een expositievloer met honderd participanten op het gebied van voeding, bloemen, techniek en toelevering. De professional die tijd, geld en energie wil steken in innovatie kan bij ons dus een verdiepingsslag maken.’ ‘De manieren waarop we werken, liggen zo in het verlengde van elkaar, het
was eerder de vraag: wanneer dan of we gaan samenwerken’, zegt Erwin. ‘We hóren gewoon bij elkaar. Het was zoeken naar het moment.’
SHOWCASE EN LEADGENERATOR
Na een serie verkennende gesprekken kwam dat moment eind vorig jaar. Ook René Gomersbach, directeur Bedrijven bij onze bank, was daar in zijn rol als bestuursvoorzitter van Tomatoworld bij betrokken (zie blauw kader op pagina 13). Half december ondertekenden Mark en Erwin samen met Tomatoworlddirecteur Miranda van den Ende de intentieverklaring tot samenwerking en uiteindelijk samenvoeging. ‘Dat ging heel symbolisch in broederbloed – oftewel: tomatensoep’, lacht Mark. De afgelopen maanden hebben beide partijen samen een aantal punten geformuleerd waarin zij als één organisatie succesvol willen zijn. Dit zijn onder andere innovatie, educatie en gezondheid, imago, matchmaking en acquisitie, internationalisering en het aantrekken en ontwikkelen van talent. ‘Concreet betekent dat samen bezoekers ontvangen, evenementen organiseren en opleidingstrajecten starten en het samenbrengen van tuinbouwpartners’, vat Miranda samen. ‘Het uiteindelijke doel is dat iedereen in de hele wereld die iets wil weten over de Nederlandse glastuinbouw gewoon hier terecht kan.’ Mark: 'Enerzijds zijn we dus een showcase, anderzijds een leadgenerator voor onze bedrijven. Daarnaast maken we continu de koppeling tussen studenten, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.’
KOPPOSITIE BEHOUDEN
Behalve dat samenwerken logisch is, is het ook noodzakelijk, zeggen de directeuren. ‘De Nederlandse glastuinbouw is internationaal koploper als het gaat om innovaties in de sector. Daarmee zijn we een belangrijke pijler van de Nederlandse economie’, zegt Miranda. ‘Willen we op dat niveau blijven, dan moeten we als sector beter samenwerken en sneller innoveren. Doen we dat niet, dan
halen China en andere Aziatische landen ons links en rechts in. Met het intensiveren van de samenwerking tussen Tomatoworld en World Horti Center en de uiteindelijke samenvoeging dragen we bij aan het behoud van die koppositie.’